Terug naar blogs

Vught / 28 juli 2020

ARTIKEL: WAAROM ELKE ONDERNEMER EEN DUIDELIJKE VISIE ZOU MOETEN HEBBEN

Geplaatst door Roger Lenssen

Deel deze blog:

In deze persoonlijke noot van mij, ga ik jullie niet lastigvallen met allerhande technieken om tot een visie te komen. Ik geef meer aan hoe het proces bij mij is verlopen en nog steeds verloopt. Wat betekent ‘een visie hebben’ voor mij?

Op mijn 28ste – als planningshoofd van een divisie – kwam ik tot de ontdekking dat we de producten steeds verder weg gingen produceren. Van Nederland naar België, naar Portugal, toenmalige Oostblok-landen, Tunesië, Rusland en later naar het verre Oosten. Ik liep van mijn afdeling naar de productiehal en bij het binnentreden hiervan schoot door mijn hoofd: ‘Zo zal het gaan met alle maakindustrie. De factor arbeid is als water en zal stromen naar het laagste punt.’ (Naar daar, waar de lonen het laagst zijn). Laten we dit een brainwave noemen. Buiten de ellende die ik ervan heb gehad om dit te vroegtijdig met partijen te delen, heb ik er in mijn verdere loopbaan veel voordeel van gehad. En het speelt tot en met de dag van vandaag een enorme rol in de wereldeconomie. De strijd om de wereldmacht en o.m. het nog steeds groeiende verschil tussen arm en rijk.

Met deze brainwave startte mijn visie ontdekkingsreis.
Waarom gebeuren deze dingen? Wat heeft met wat of wie te maken? Hoe wordt het spel gespeeld? Wie heeft invloed op wat? Vul het zelf maar verder aan. Voor mij begint het ontwikkelen van een visie op de eerste plaats met één of meerdere onderwerpen die me boeien, interesseren. Het onderwerp moet een uitdaging in zich hebben. Het moet voor mij de moeite waard zijn om aan te werken, om tot oplossingen te komen. En het moet – hoe dan ook – waarde toevoegen aan de maatschappij. Voor mij was dat in feite al snel waarde toevoegen aan de mens, zodat deze altijd in staat is om op eigen benen te kunnen staan. Dat ik uiteindelijk na mijn 28ste mijn draai heb gevonden in de mens, de organisatie en de arbeidsmarkt is dan ook geen toeval. Het in beweging krijgen van de wereld om me heen – en daar met mijn passie een bijdrage aan leveren – is (heel neutraal gezegd) een ware maatschappelijke uitdaging.

Zorgt corona voor een nieuwe brainwave?
De corona situatie die we nu met zijn allen beleven, zet alle logica, zoals ik die in ‘normale tijden’ hanteer op zijn kop. Natuurlijk worden we in tal van takken van sport heel creatief en kunnen we van de ene op de andere dag de draad voor stukjes weer oppakken. Kijk om je heen en je ziet er tal van voorbeelden van. Misschien is de brainwave wel dat de productie weer dichter naar hier moet komen. Voor organisaties die voortdurend innovatief bezig zijn – en ondanks een hapering in omzet of winst vlees op de botten hebben – zou mijn advies luiden: blijf in contact met de klant, ga door met ontwikkelen, let op je kosten, en neem de gepaste maatregelen. Is het ernstiger en zit de organisatie in een stabilisatie of (lichte) decline-fase? Dan zou mijn advies zijn: Kijk hoe je kunt saneren; dat kan in de praktijk betekenen dat je moet denken aan het afscheid nemen van mensen. Voor de opbouw van de organisatie, blijf zo dicht mogelijk bij je sterke punten en breidt die verder uit. Hou de juiste mensen over voor de toekomst. Spreek met je klanten over wat je voor hen op de kortere en ook langere termijn kunt betekenen. Blijf zo rustig mogelijk en geef als ondernemer, manager, aan dat je greep hebt op het proces en straal dat ook uit. Ga de noodzakelijke maatregelen beslist niet uit de weg.

Visie gaat heel vaak over ‘hoe’.
Visie ontwikkelen zie ik als een proces. Heb ik iets met het onderwerp? Met het product? Noem maar op. Ik ga me er dan in verdiepen. Zie het als een aantal puzzels waarvan de stukjes door elkaar zijn gehusseld, maar op het eind toch een groot geheel dienen te worden. Ik vorm mijn eigen beelden en ideeën hieromtrent. Ik toets bij voortduring in gesprekken, hoe mijn gesprekspartners hierover denken. En vraag me dan voortdurend af: wat voegen ze toe aan mijn eigen beelden? Kan ik dit verder doorvertalen? Waar loop ik tegenaan? Is er weerstand? En waarom is dit zo? Loop ik niet te ver voor de fanfare uit? Of zijn zaken al achterhaald en loop ik achter de feiten aan. Hoe uniek ben ik, wil ik zijn en waarom? In die periode voed ik mezelf ook met data, om ook op die manier zicht te krijgen op zaken. Verder verdiep ik me in die periode ook met alle facetten waar ik mee te maken kan krijgen bij het verder vormgeven van het uiteindelijke product of de dienstverlening. Visie is voor mij niet alleen weten wat ik wil en waarom. Maar met name ook ‘hoe’. Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?

Een consistent verhaal.
Wat ik heel belangrijk vind, is of ik de visie – die zich langzaam vormt – ook kan omzetten in metaforen, kunst of verhalen. Want uiteindelijk zal het product of de dienst aan de man gebracht moeten worden. Het product of de dienst, en de wijze waarop je het maakt of aan de man brengt, dienen één samenhangend, consistent verhaal te vormen. Bij degene aan wie je dit verhaal vertelt moet het overduidelijk zijn dat jij er heilig in gelooft. Hij moet voelen dat jij hem met jouw product of dienst gaat helpen of ondersteunen, en er voor 100% voor gaat. En dat jouw verhaal ook past bij zijn eigen filosofie zodat het ook deels van hem wordt. Mijn missie is geslaagd als mijn product of dienstverlening, inderdaad voor de ander datgene heeft gebracht, wat er gevraagd is en wat is afgesproken.

De laatste 40 jaar van mijn leven heb ik in allerlei vormen aan dit soort uitdagingen mogen werken. Zijn we opgeschoten? Ik schat in dat we hier ook de komende 40 jaar en daarna nog hartstikke druk mee zijn. Een mooie uitdaging toch?

Roger Lenssen
Grootaandeelhouder Smart Group

Heb je vragen aan me? Schroom niet en mail of bel mij.