Het ontwikkelen van mens en organisatie, staat hoog op de agenda van overheid en maatschappij. Maar hoe pak je dat nu als organisatie aan? Een leven lang leren, duurzaam inzetbaar zijn, continu verbeteren, ontwikkelen van visie om als onderneming met perspectief de toekomst tegemoet te kunnen zien. Het zijn allemaal woorden en zinnetjes die te maken hebben met ontwikkelen.

  1. Blootleggen

Zoals het woord eigenlijk al aangeeft. Het begint bij het blootleggen. Het blootleggen van het probleem dat groei in de weg staat. In onze snelle tijd bedienen we ons graag van snelle concepten die we als het ware al kant-en-klaar in onze tool box hebben liggen. Soms halen we die er te pas en soms ook te onpas uit, omdat we ons te weinig verdiepen in de werkelijke uitdaging/problematiek. Ons te weinig tijd gunnen, te snel het antwoord willen hebben om een oplossing te bieden aan de klant. Als de klant haast heeft en snel tot een oplossing wil komen voor zijn probleem, zal het je niemand kwalijk nemen dat je er zelf extra energie en tijd in steekt omtrent het wat en hoe. Hooguit dat hij niet bereid is om zonder meer de beurs te trekken.

  1. Specialisme en Vakmanschap

Vanaf het begin van Smart Group, stond ons helder voor de geest, dat we een specialist wilde zijn in het ondersteunen van organisaties en haar medewerkers in de continue ontwikkeling. Zowel de organisatie als het individu moesten te allen tijde op eigen benen kunnen staan, wendbaar kunnen zijn en wel in de richting die van je ‘gevraagd’ wordt. Werken aan hun eigen perspectief. Ons motto was “een dag niet geleerd is een verloren dag”. Het gaat er dus om dat je continu je kennis en vaardigheid blijft verrijken.

  1. Praktisch vormgeven

Meer dan 10 jaar heb ik al mijn ideeën, oplossingen, ontwikkelingen via ‘brieven’ met de medewerkers gedeeld. Soms 3 kantjes maar soms ook een behoorlijk hoofdstuk.
De ervaringen die we hiermee hebben opgedaan hebben geleid tot het eerste boekje “Smart knikkers“ waar alle ‘wijsheden’ die we hadden ontdekt en vertaald hadden in oneliners. Nu zo’n 5 drukken verder zijn dat er meer dan 250.

  1. Kennis duurzaam verankeren

In 2010 lieten we het boek “Smart Management Balans tussen het ontwikkelen van” organisatie en individu“ het levenslicht zien. We wachten met spanning op de uitgave van de 4e druk. Smart Group bracht in 2013 het boek Smart resultaat- en functiegericht coachen op de markt. In dit boek laten we zien hoe je op een systematische manier de ontwikkeling van een individu binnen en organisatie meer gestructureerd vorm kunt geven. Niet alleen op het terrein van kennis, maar ook op het terrein van vaardigheden, attitudes of te wel het ontwikkelen ook van de benodigde skills en talenten.

  1. Houd de deur open

De afgelopen 10 jaar zijn er steeds meer ZZP’ers verschenen op de arbeidsmarkt. Als Smart Group hebben we ons gespecialiseerd om medewerkers die hun baan verliezen niet alleen gereed te stellen (ontwikkelen) voor een baan elders in de maatschappij, maar ook om de stap te maken van werknemer naar ZZP’er/ondernemer. Nog in hetzelfde jaar als het boek “Dansen op het ritme van de tijd”, hebben we ook het boek uitgebracht: “Dansend naar de toekomst” waarin we laten zien welke extra competenties/skills je moet bezitten, ontwikkelen om deze stap te kunnen zetten. De afgelopen 6 jaar hebben we meer dan 1000 kandidaten in deze stap van ontwikkeling kunnen begeleiden/ondersteunen.

Roger Lenssen, is eigenaar oprichter van Smart Group. Als organisatieadviseur helpt hij inmiddels al meer dan 35 jaar bedrijven bij het toekomstbestendig ombouwen van organisaties en activiteiten. Of het nu over de af- of opbouw gaat van de organisatie, de ontwikkeling van organisatie en medewerkers speelt hierbij een cruciale factor. Tevens is Roger Lenssen auteur van een aantal boeken waaronder het basiswerk Smart Management en Smart Coachen.

P.S.  Wil je als organisatie te weten komen hoe je dit element toepast wanneer je in een situatie zit waarin je moet afslanken? Neem dan contact met ons op.

Weet veel over
Ondernemen/Ombouw